Udsigten til fire år mere med Donald Trump i Det Hvide Hus skaber bekymring hos danske virksomheder, der drømmer om eksport til USA. Læs her USA-ekspert og rådgiver for danske virksomheder Sofie Ruds vurdering af situationen for dansk erhvervsliv i USA i lyset af de mulige politiske forandringer efter et amerikansk præsidentvalg. Sofie Rud er desuden et kendt ansigt som politisk kommentator på TV 2, tidligere korrespondent for Børsen og stifter af vidensdelingsplatformen USMarketConnect
Af Sofie Rud, USA-ekspert og rådgiver
Den årlige eksport af varer og tjenester til USA har krydset 200 mia. kroner om året. Noget tyder på, at den tendens kan fortsætte, selvom tallene svinger en anelse fra måned til måned. Dermed er USA stukket af med 1. pladsen som Danmarks største eksportmarked.
USA er ikke størst, når det gælder den egentlige eksport af færdige varer, der pakkes og sendes ud af Danmark til USA. Til gengæld er vi store på følgende områder underleverancer til den grønne omstilling, services som f.eks. shipping og transport, løsninger inden for forskellige former for energi og i den grønne omstilling i almindelighed for ikke at nævne den helt store klump, nemlig farmaindustrien.
Danske virksomheder har de seneste par år kunne drage fordel af den amerikanske lovpakke Inflation Reduction Act, som er vedtaget af Biden-regeringen i 2022. Inflation Reduction Act giver groft sagt økonomiske incitamenter i form af:
- skattefradrag
- billige lån
- særlige bevillinger til virksomheder, der arbejder med grøn omstilling og dermed kan bidrage til, at USA når landets egne klimamål, som i mange delstater handler om at skære CO2-udledning med samme mål, som vi har i Danmark og EU.
Faktum er, at flere af de 50 amerikanske delstater hverken har den nødvendige teknologi eller en kompetent arbejdsstyrke til at bygge og drive de anlæg, det kræver at nå i mål.
Inflation Reduction Act kan ikke bare rulles tilbage med et pennestrøg
Både danske og internationale medier har bragt historier om, at Inflation Reduction Act vil blive en af de lovpakker, som en mulig Trump-regering vil skynde sig at rulle tilbage. Men den lidt firkantede fremstilling er ikke helt dækkende ifølge kilder i amerikanske delstater samt øvrige eksperter, der arbejder i feltet.
For det første er Inflation Reduction Act ikke et præsidentielt dekret, der kan rulles tilbage med et pennestrøg. Det er derimod lovgivning, som er vedtaget og underskrevet i den amerikanske kongres. Der skal derfor et egentligt lovarbejde til for at rulle den tilbage.
Inflation Reduction Act er ydermere indrettet således, at den gavner menige amerikanere i delstaterne med både skattefradrag og tilskud, muligheder for videreuddannelse og dermed bedre jobs og indtjening samt andre incitamenter, der skal gavne væksten i delstaterne og give amerikanerne mod på klimarenovering, nye energiformer etc. Det gælder også såkaldt røde – altså republikanske – stater, hvor republikanere er valgt til både kongressen og deres egne delstaters politiske ledelser. Dermed vil der sandsynligvis ikke være politiske flertal for at sløjfe hele Inflation Reduction Act.
Man kan i stedet forestille sig, at Trump-regeringen vil lave lovgivning, der rører ved de største tilskud lokalt og kan udlægges som en symbolpolitisk slagtning af Biden-regeringens politik, uden at pille de mere grundlæggende principper ud.
Man skal huske på, at der også i de amerikanske delstater mange steder er et ønske om at få mere grøn energi i spil og skabe vækst og nye arbejdspladser lokalt, uagtet hvordan den politiske retorik kører på øverste hylde i Washington i disse måneder.
Hvad skal en dansk virksomhed gøre i denne situation?
Hvis den næste præsident hedder Donald Trump, kan det betyde, at danske virksomheder skal organisere sig anderledes på det amerikanske marked.
Som det ser ud nu, vil Trump lægge nye toldsatser på import af varer fra udlandet. I første omgang er det dog ikke sandsynligt, at Trump kan indføre den slags toldsatser sådan ud af det blå. Ifølge den amerikanske forfatning er det nemlig Kongressen, der udskriver skatter, og Trumps ønsker om toldsatser tolkes i den kontekst som en ny skat.
Men for en dansk virksomhed, der har øjnene på det amerikanske marked, er usikkerheden om fremtidens rammebetingelser, også i USA, helt overordnet en forstyrrende faktor. Det kan f.eks. lige nu være svært at gennemskue, hvilken model man bør vælge for sin aktivitet på det amerikanske marked.
Vælger man f.eks. at stifte egentlige selskaber på amerikansk jord, så man i praksis er en amerikansk virksomhed? Eller vil man operere med en agent på markedet? Det første er ikke nyt for danske eksportvirksomheder, eftersom der er lignende krav i dele af f.eks. Inflation Reduction Act, før man kan få del i de forskellige muligheder for støtte.
Så i forbindelse med præsidentvalget den 5. november er det ikke alene afgørende at holde øje med hvem, der vinder Det Hvide Hus, men nok så meget om flertallet i de to kamre, Senatet og Repræsentanternes Hus tipper til republikansk side. Det kan give en situation, hvor republikanerne har hele magten i al fald i de to år, der går til de såkaldte midtvejsvalg.
Desuden er det afgørende at forstå, hvad der foregår i den eller de delstater, der er relevante for den enkelte virksomhed. USA er som bekendt ikke kun et stort land, men i mange tilfælde 50 forskellige stater med egen lovgivning og regler ofte helt ned på amtsligt og kommunalt niveau. Det er derfor vigtigt at identificere og skabe relationer til de stakeholders, der har betydning i det område, man har set sig lun på og i dybden forstå, hvilke politiske og kulturelle strømninger og tendenser der præger de forskellige geografiske områder.
Hertil er det vigtigt, at man forstår den lokale business-kultur. Der er fx stor forskel på den relationelle tilgang til business, som man møder i Midtvesten, den mere transaktionelle kultur i storbyerne på østkysten og en mere direkte profitorienteret tilgang til business, som man kan møde i stater som f.eks. Texas. Det er nødvendigt, at man får øje på og forstår forskellen.
Book en strategiworkshop med Sofie Rud
Går I med overvejelserne om et eksporteventyr i USA, så kan vi lige nu tilbyde jer en eksklusiv strategiworkshop med Sofie Rud.
Med en baggrund som selvstændig rådgiver og konsulent i New York, hjælper Sofie Rud danske virksomheder godt fra start i USA. Sofie Rud er et kendt ansigt som USA-kommentator på TV 2, tidligere korrespondent i USA samt stifter af vidensdelingsplatformen USMarketConnect.
Hun holder desuden foredrag om USA, amerikansk politik og dansk eksport til USA Hun har fulgt den amerikanske børsmægler-certificering i New York og har stor indsigt i de udfordringer som danske virksomheder møder.
Book en online møde og hør mere om strategiworkshop
>> LÆS MERE HER <<