Det danske firma er til stede i 22 lande, men aktiviteterne i Storbritannien har længe haltet efter på grund af Brexit. Nu sætter DOG Copenhagen skarpt fokus på det engelske marked, der er det absolut største marked for hundeprodukter i Europa.
”10 millioner hundeejere med til sammen 13 millioner hunde. Det er en no-brainer. Storbritannien er et højprioritetsmarked.” Sådan lyder det fra Jan Bertelsen, stifter og direktør i DOG Copenhagen, der i sommeren 2022 har valgt at blive sin egen distributør af hundeudstyr på det engelske marked.
DOG Copenhagen gik på markedet i Danmark i 2015 og har på 7 år opbygget et forhandlernetværk i hele 22 lande. Jan Bertelsen er mangeårig hundeejer og havde oprindeligt en drøm om at opbygge et varemærke med fysiske produkter, som var anderledes end de eksisterende standardprodukter. Derfor etablerede han et brand med produkter til det urbane og aktive liv med hund.
Vækstgazelle har indtaget Europa
Det første år tilbragte Jan Bertelsen al sin tid på landevejen. Målet var at komme ud til forhandlerne og ligge på hylderne. Men det var op ad bakke at køre ud og vise vareprøver. Så i stedet for at skubbe sig ind hos forhandlerne skiftede han strategi. DOG Copenhagen satsede 100% på en international social media-strategi og etablerede et samarbejde med influencere i Europa og Skandinavien for at skabe en efterspørgsel fra slutkunderne – og så skete det noget.
”Lige pludselig kunne vi se, at flere og flere hundeejere efterspurgte vores produkter hos forhandlerne. Og når det skete flere gange, så henvendte forhandlerne sig til sidst til os. De seneste 4-5 år har vi derfor arbejdet målrettet på at brande os over for hundeejere i Europa for derigennem også at styrke B2B-salget. Det gør vi bl.a. gennem et influencerprogram, hvor vores ambassadører tester vores produkter og markedsfører dem for os,” fortæller Jan Bertelsen.
Seneste offentliggjorte regnskab viser da også et årsresultat på 5,1 millioner kroner for 2021, mod 2,1 millioner kroner året før og en egenkapital på 8,5 millioner kroner. Både i 2021 og 2022 har DOG Copenhagen således høstet Dagbladet Børsens vækstgazelle. Det danske hjemmemarked er dog ikke det mest interessante. Ca. 75% af omsætningen kommer fra eksport til Europa, mens en mindre del udgør fjernmarkeder som Japan og Australien.
Brexit et ordentligt bump på vejen
Alt imens DOG Copenhagen er vækstet i Europa, har Storbritannien ladet vente på sig. Da Brexit trådte i kraft 1. januar 2021, satte det nemlig en midlertidig kæp i hjulet for DOG Copenhagen. Det danske firma måtte stoppe salget helt, fordi det blev alt for omstændelige og dyrt at sende varer ind og ud af England.
”Vi havde stille og roligt opbygget et B2B-salg, som vores distributør stod for, men måtte også erkende, at markedspotentialet var langt større. Samtidig stod vi pludselig i en situation, hvor vi måtte stoppe alle forsendelse fra den ene dag til den anden. Forsyningssikkerheden fra EU til og fra England var ekstrem ustabil. Når vores engelske distributør bestilte noget, som hastede, kunne der gå tre uger, hvor varen lå stille i tolden, og hvor vi var helt magtesløse,” fortæller Jan Bertelsen.
Egen distributør i England
I sommer overgik DOG Copenhagen dog til at blive sin egen distributør i England. Efter rådgivning fra CPIE Services blev Jan Bertelsen bekræftet i, at han skulle oprette et datterselskab og etablere et samarbejde med et fulfillment center i England.
”Vi forventer os meget af vores nye set-up i England. Allerede efter lidt over halvanden måned har vi omsat for 40 procent af det, vi omsatte for hele sidste år. Det er vi yderst tilfreds med,” siger Jan Bertelsen.
Hvor alle DOG Copenhagens produkter tidligere blev pakket og sendt enkeltvis til distributøren i England, bliver alle varer nu sendt direkte fra producenten i Kina med en container til lageret i Storbritannien. Det har gjort processen meget mere enkelt, sikret en stabil forsyningssikkerhed, kostet mindre på klimakontoen samt sparet tid og omkostninger.
”Vi har modtaget to forsendelser direkte fra vores producent til vores lager i England, og begge er gået fuldstændig glat igennem. Når det er store partier, som fortoldes ad én omgang, går det langt lettere, end når vi har sendt mindre forsendelser løbende, som skulle fortoldes,” fortæller Jan Bertelsen.
Store forventninger til England
Storbritannien er lige nu ikke på DOG Copenhagens top-10 over de største markeder. Men med etableringen i England er der helt nye forventninger, siger Jan Bertelsen:
”Vores omsætningsmål er, at Storbritannien inden for de næste 24 måneder bliver vores største marked i Europa. Vi har ikke noget andet marked end Storbritannien, som har et større uudnyttet potentiale lige nu. Det bliver et langt sejt træk at få genetableret vores brand, fordi englænderne har vænnet sig til ikke at kunne købe DOG Copenhagens produkter siden Brexit. Men nu har vi det rigtige set-up og kan allerede se, at det går den rigtige vej.”
DOG Copenhagens 3-trinsraket til Storbritannien
Storbritannien er et yderst vigtigt marked for DOG Copenhagen. Ifølge stifter og direktør Jan Bertelsen har DOG Copenhagen derfor lavet en strategi, som består af 3 trin. Hvornår trin 2 og evt. trin 3 bliver en realitet afhænger af, hvordan det går for DOG Copenhagen på trin 1 med det set-up, der er i dag. Det forventes, at der går min. et års tid, før DOG Copenhagen når til trin 2.
Trin 1: Etablering af selskab og fulfillmentcenter i Storbritannien
DOG Copenhagen har valgt at etablere et datterselskab, som har en postadresse hos CPIE Services i England. Al drift bliver varetaget fra vores danske kontor. DOG Copenhagen har et samarbejde med et fulfilmentcenter, som lagerfører og håndterer varer og forsendelser til kunder i Storbritannien.
Trin 2. Ansættelse af country manager
DOG Copenhagen vil ansætte en countrymanger, som er bosiddende i England og kan drive forretningen hjemmefra, være en del på landevejen og have kundekontant samt håndtere lageret i England.
Trin 3: Etablering af salgskontor i England med personale
Her vil det være en fuld etablering.
3 gode råd til etablering i Storbritannien
Stifter og direktør Jan Bertelsen deler her sine 3 bedste råd til etablering i England.
1. Er markedet interessant, så spring ud i det
Det nemmeste er jo bare at operere med en lokal distributør i England, så slipper man for rigtig meget arbejde. Men for mange betaler det sig at gå den her ekstra mil for at gøre sig tilgængelig på det engelske marked.
Er man usikker på det, bør man lave en markedsundersøgelse, som kan afdække, om det reelt kan betale sig. Er man ikke i tvivl om, at England er et stort og vigtigt marked for ens virksomhed, er det bare at komme i gang. Jo hurtigere desto bedre vil jeg sige.
I og med vi har været på markedet, inden vi etablerede os, var vi klar over, at det var et højprioritetsmarked. Vi kører en basal tilgang til at vurdering af kapaciteten på markedet. Vi kigger på antallet af hunde og hundeejere og økonomien i landet pr. borger. I England er der en forholdsvis god økonomi og enormt mange hundeejere. Der er 10 mio. hundeejere, der har 13 mio. hunde. Så isoleret set er det det største marked i Europa for hundeprodukter.
2. Søg professionel hjælp til etableringsprocessen
Sørg for at få professionelt hjælp i stedet for at bruge tid på at finde ud af det hele selv. De engelske myndigheder kan være meget firkantede. Udfylder man en formular lidt forkert eller laver en afkrydsning, som betyder, at man ikke får virksomheden korrekt registreret fra start, kan det give utrolig meget bøvl. Mit korte råd er derfor: Søg professionel hjælp, og betal hvad det koster. Det er tjent lynhurtigt hjem i sparet tid, besvær og omkostninger.
Vi har været meget taknemmelige for, at CPIE Services har hjulpet os godt i gang. De har stået for at etablere vores selskab og bankkonto – som er ret bøvlet, hvis du ikke bor i England. Samtidig hjælper med de med administration, kontakt til myndigheder og postservice. CPIE Services har desuden hjulpet os til af finde en god revisor, som står for vores bogføring i England.
Et af årsagerne til, at vi valgte CPIE Services var bl.a., at firmaet har et solidt kendskab til, hvordan man driver virksomhed i Danmark og Skandinavien.
3. Har du produkter, så benyt et fulfillmentcenter
Har man en virksomhed, som har produkter, der sendes ud til forbrugere, så vi jeg helt klart anbefale, at man gør det lettere for sig selv ved indgå et samarbejde med en lagerpartner (fullfillmentcenter) i stedet for at etablere sig med eget lager.
Alt omkring vores forsendelser har vi outsoucet helt fra starten. Alle vores produkter til EU sendes i dag fra et fullfillmentcenter i Danmark. Det er meget mere omstændeligt at komme i gang, hvis man skal gøre det hele selv. Et fullfillment center er et rigtig godt entry-level til at komme i gang på markedet. Hvis salget går godt, og det hele griber om sig, kan man på det tidspunkt tage den meget store investering og selv etablere et lager.
Det er dog også kompliceret at arbejde med en tredjeparts lagerpartner, og man bliver mere eller mindre ’gift’ med hinanden, fordi lagersystermerne skal tale sammen. Derfor er det vigtigt, at man bruger tid på at finde den rigtige partner. Det er en tillidssag. I forbindelse med etableringen i England har vi derfor været på besøg i det fullfillmentcenter vi benytter, inden vi indgik en aftale, for at se lokalerne og møde personalet. Man skal ganske enkelt et spadestik dybere.
Kort om DOG Copenhagen
DOG Copenhagen bruger meget tid på at udvikle produkter med nye og andre designfeatures, som er lidt anderledes end, hvad man typisk ser på markedet. Det skaber ofte mersalg. Produkterne er ofte populære hos hundeejere i storbyerne, men også hos aktive hundeejere, som går til nosework og agility.
Korte fakta om DOG Copenhagen:
- Stiftet i 2015 af danskeren Jan Bertelsen
- DOG Copenhagen er målrettet hundeejere i storbyer og byområder med et aktivt liv – deraf firmaets navn.
- Produkterne sælges i 22 lande via forhandlere og via DOG Copenhagens webshop på dansk og engelsk
- Forhandlerne ligger overvejende i Europa, men der er også enkelte forhandlere i asiatiske lande
- Er kåret til en af Dagbladet Børsens vækstgazeller i 2021 og 2022
- Produktionen foregår i Kina, mens transport og andre logistikopgaver er udliciteret.
- På de fleste markeder i Europa arbejder virksomheden med en agent eller distributør.