Undgå at træde på en kulturel landmine i Storbritannien. Vi præsenterer her 6 forskelle, der er nyttige at kende for danske eksportvirksomheder, som træder ind på det britiske marked.
Der er flere kulturelle forskelle mellem Danmark og Storbritannien, end vi ofte lige tænker over. Ved at tage højde for potentielle kulturelle landminer, kan I som dansk eksportvirksomhed bedre navigere i den britiske forretningskultur og opnå en mere positiv og produktiv relation til britiske samarbejdspartnere og kunder. Vi dykker her ned i nogle af de mest markante forskelle, som kan være værd at kende, og som vi ser tydeligt her hos CPIE Services.
1. Formelle forretningsrelationer og hierarki
Fra flad til hierarkisk struktur
Britiske virksomheder har ofte en mere hierarkisk struktur sammenlignet med de flade strukturer, der kendetegner mange danske organisationer. Beslutningsprocesser kan være længere og mere formelle, og man skal ofte præsentere idéer og forslag gennem formelle kanaler.
Høflig og indirekte kommunikationsstil
I Storbritannien er kommunikationsformen ofte indirekte og høflig. Kritik gives sjældent direkte, og man værdsætter høflighed og diplomati, selv i uformelle situationer. Danskere er vant til at kommunikere åbent og ligeud, så det er vigtigt at tilpasse kommunikationen for at undgå misforståelser.
Den mere formelle og hierarkiske kommunikationsstil er den forskel, der skaber størst udfordring for danske virksomhed i Storbritannien. Danske virksomheder er vant til en åben og flad struktur, hvor medarbejdere og ledelse kommunikerer direkte og ligeud.
I Storbritannien kan den stil blive opfattet som uhøflig eller for påtrængende, især når det gælder beslutningstagning, præsentation af idéer eller udtryk for kritik.
For at undgå disse kulturelle faldgruber kan danske virksomheder tilpasse deres kommunikationsstil og være bevidste om, hvordan de præsenterer idéer og feedback. En forståelse for briternes diplomatiske tilgang og en tålmodig tilgang til hierarkiet kan forbedre relationerne og reducere misforståelser markant.
2. Relationer baseret på tillid
Smalltalk og netværk kræver tålmodighed
Smalltalk spiller en større rolle i britisk erhvervsliv, især ved møder eller networking-events. I Danmark går man ofte direkte til sagen, men i Storbritannien er det normalt at bruge tid på at opbygge relationer og skabe en positiv atmosfære, inden man taler forretning.
At opbygge tillid gennem sociale sammenkomster eller mindre, uformelle arrangementer, som en pub-udflugt efter arbejde, er også normalt i Storbritannien. Disse møder kan hjælpe danske virksomheder med at opbygge stærke relationer med britiske partnere og kunder.
3. Formel tilgang til påklædning
Formel påklædning og dresscode
I Danmark er arbejdspladserne ofte afslappede med uformel dresscode, men i Storbritannien har mange brancher en mere formel tilgang til påklædning – især inden for finans, jura og ingeniørvirksomheder. At tilpasse sig til en formel dresscode signalerer professionalisme.
Respekt for en optimal mødekultur
Punktlighed og mødeforberedelse er vigtigt, men britiske møder kan være længere og mere detaljerede end i Danmark, og der bruges ofte tid på at afveje beslutninger grundigt. At være tålmodig og forberedt på diskussioner kan være værdifuldt.
4. Større tilgængelighed og højere arbejdstid
Work-life balance er mindre udtalt
Danskere prioriterer ofte en sund balance mellem arbejde og fritid, hvilket også understøttes af den danske arbejdsmarkedsmodel.
I Storbritannien forventes det dog i visse brancher, at medarbejdere er villige til at lægge ekstra timer i arbejdet, og work-life balance kan derfor være mindre udtalt. For danske virksomheder kan det kræve lidt justering i forventninger til arbejdstid og tilgængelighed.
Den mere fleksible og mindre regulerede arbejdsstruktur i Storbritannien kan virke attraktiv, men for danske virksomheder kan det også betyde mindre forudsigelige forhold og en større forskellighed i ansættelseskontrakter.
5. Mere aggressiv markedsføring
Salgsteknikken er mere direkte
I Storbritannien bruges reklamer og salgsteknikker ofte mere aggressivt og direkte end i Danmark, hvor vi har en mere diskret og subtil tilgang til markedsføring.
Markedsføringen er især kendetegnet ved et stærkt fokus på salg, tilbud, konstant eksponering, og brug af mere eksplicitte salgsbudskaber, humor og slagkraftige og provokerende budskaber, der fanger opmærksomheden.
Stærk influencerstrategi
Influencer-marketing er stort i Storbritannien, og kendte personligheder eller lokale influencers bruges ofte til at styrke brandets troværdighed. Danske virksomheder kan derfor med fordel styrke deres markedsføringsindsats og tilpasse reklameindhold, så det er mere direkte og engagerende. Tilbud eller særlige kampagner med ’limited edition’ kan skabe incitament for hurtige køb. Det samme kan en stærk online tilstedeværelse.
Loyalitet og omdømme i højsædet
Briterne lægger stor vægt på brand image og tidligere erfaringer med produkter eller tjenester. Etablering af et godt omdømme og høje standarder for kundeservice kan være afgørende for at fastholde kunder i Storbritannien.
Influenders anbefalinger ses som mere autentiske og personlige, hvilket skaber tillid hos publikum. Mange britiske virksomheder bruger også “micro-influencers” til at ramme nichemarkeder mere effektivt.
6. Mindre risikovillighed og innovationsparathed
Forsigtig tilgang til forandringer
Danske virksomheder er ofte hurtigere til at teste nye idéer og teknologier. I Storbritannien kan man opleve en mere forsigtig tilgang til innovation og ændringer, især i traditionelle industrier.
Beslutningstagere kan være forsigtige med at skifte leverandør eller indføre nye systemer, medmindre der er stærk dokumentation og cases til at understøtte værdien. Det skyldes bl.a., at man værdsætter stære og langvarige forretningsforbindelser, som man har tillid til og som har vist deres pålidelighed. Samtidig kan der være en potentiel risiko for f.eks. leveringsforsinkelser, kvalitetssvigt eller misforståelser om produktstandarder, hvis den nye leverandør ikke lever op til de samme standarder.