Når I etablerer et datterselskab i England, kan det være helt afgørende for jeres succes, at I kan tilpasse jer markedet hurtigt. Vi har samlet 5 grunde til at have et lokalt salgsteam fra dag 1.
Når I som virksomhed ekspanderer internationalt og etablerer et datterselskab i England, står I over for en række strategiske beslutninger. Før I er nået så langt, har der ofte været en længere proces med at vurdere markedspotentialet. I ved, om jeres produkt kræver specialviden og har sat jer godt ind i konkurrencesituationen. Men I har stadig brug for lokale kræfter til at tilpasse jer markedet hurtigt og effektivt.
Et lokalt salgsteam kan have stor indflydelse på virksomhedens succes på et nyt marked. Har I allerede eksisterende kunder eller relationer i England grundet en tidligere distributør, kan en lokal sælger eller salgsteam forvalte disse relationer og sikre en endnu højere kundeloyalitet.
Vi har samlet 5 grunde til at ansætte et lokalt salgsteam i en tidlig fase:
1. Indsigt i markedet
England har en unik forretningskultur, lovgivning, konkurrence og forbrugeradfærd, der adskiller sig fra andre lande. Et lokalt salgsteam med kendskab til markedet har et indgående kendskab til disse faktorer og kan give uvurderlig indsigt i, hvordan virksomheden bedst kan positionere sig på det engelske marked.
2. Solide forretningsrelationer
Gode og solide forretningsrelationer er afgørende for succes på et nyt marked. Et lokalt salgsteam vil allerede have et etableret netværk af kontakter og kendskab til potentielle kunder og samarbejdspartnere. Det kan accelerere virksomhedens vækst – bl.a. fordi det kan give adgang til nøglebeslutningstagere og åbne døre, der ellers kunne være lukket.
3. Hurtig tilpasning til markedet
Et lokalt salgsteam kan tidligt i processen sikre, at datterselskabet tilpasser sig lokale behov og trends. Det kan f.eks. handle om tilpasning af produkter eller tjenester til det engelske marked, udvikling af en markedsføringsstrategi og justering af salgsmetoder. Jo tidligere disse tilpasninger foretages, desto mere konkurrencedygtig vil I som virksomhed være på det engelske marked.
4. Håndtering af kulturelle forskelle
Kulturelle forskelle kan være en udfordring, når I ekspanderer til et nyt land. Selv om vi danskere har et godt kendskab til England, så er der stadig store forskelle, som vi ikke altid ser, når vi kommer udefra.
Et lokalt salgsteam vil have en dybere forståelse af de kulturelle normer og værdier, der styrer forretningsinteraktioner i England. Det kan bidrage til at undgå misforståelser og konflikter og sikre, at virksomheden opretholder et positivt omdømme på det lokale marked.
5. Investering i langsigtet vækst
Et lokalt salgsteam repræsenterer en investering i virksomhedens langsigtet vækst og succes på det engelske marked. Vi ved, at det kan være fristende at udskyde investeringen for at minimere omkostninger, men det kan faktisk koste virksomheden dyrt på den lange bane, fordi I helt basalt vil bremse væksten fra start og miste konkurrencefordelene.
Ved at forstå markedsvilkårene, opbygge relationer, tilpasse sig lokale behov, håndtere kulturelle forskelle og investere i langsigtet vækst kan et lokalt salgsteam således spille en central rolle i at sikre virksomhedens konkurrenceevne og rentabilitet på det engelske marked.
Derfor bør I nøje overveje, hvornår det er hensigtsmæssigt at ansætte et lokalt salgsteam for at maksimere resultaterne. Hvornår de første ansatte skal findes, afhænger naturligvis af de fremskridt, I opnår, og hvor der er brug for support. Men også her er det en god idé tidligt at overveje, hvor behovet er størst, og hvilke mål der skal nås for at tage næste skridt.
VIDEO: CPIE Services hjælper jer, når I skal ansætte i England
Hos CPIE Services kan vi hjælpe jer med de juridiske og praktiske aspekter, når I skal ansætte de første medarbejdere i jeres engelske selskab.
Følg med i hele GO to UK serien
I serien GO to UK sætter vi fokus på nogle af de væsentligste områder for danske iværksættere og virksomheder, som ønsker at etablere sig på det engelske marked. Dette er 5. nedslagspunkt i serien.